mardi 23 mai 2017

the absolute -- l'absolu




In essence, the absolute is the basic space of phenomena (dharmadhātu), devoid of all conceptual elaboration. In its essence, it is without any divisions, but still it is possible to speak of ‘divisions’ according to whether or not this reality has been realized. Thus, there are divisions into the absolute which is the basic nature itself and the absolute which is the realization (or ‘making evident’) of this basic nature. Then again, there is the division into the absolute that is clarified through study and reflection and the absolute that is experienced through meditation practice; or the absolute that is conceptually inferred by ordinary beings versus the absolute that is experienced directly by noble beings. There is also a division into the conceptual absolute (namdrangpé döndam) and the absolute that is beyond conceptualization (namdrang mayinpé döndam).

Essentiellement, l’absolu est l’espace fondamental des phénomènes (dharmadhâtu), libre de toute élaboration conceptuelle. Dans sa nature, il n’a aucune division, même s’il est possible de parler de « divisions » selon que l’on a actualisé cette réalité ou non. Il y a ainsi une division entre l’absolu qui est la nature fondamentale elle-même et l’absolu qui est l’actualisation (ou « le fait de rendre manifeste ») de cette nature fondamentale. Il y a également la division entre l’absolu clarifiépar l’étude et la contemplation et l’absolu dont on fait l’expérience par la pratique de la méditation ; ou encore l’absolu inféré conceptuellement par les êtres ordinaires et l’absolu vécu directement par les êtres nobles. Il y a aussi la division entre l’absolu conceptuel (namdrangpé döndam) et l’absolu qui est au-delà des concepts (namdrang mayinpé döndam).

Dza Patrul

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