mardi 3 octobre 2017

A short biography of C. R. Lama -- une courte biographie de C.R. Lama (6)






Many remakable and inspiring reports have followed C.R. Lama's visit to Tibet. These miracles were not only witnessed by over a thousand tibetans but also by the chinese officials who were so taken aback that a marked difference in attitude has followed his visit. Prior to his visit, the chinese government did not allow the recognition of incarnations or the ordination of anyone under 18 years of age. However, during his visit, C. R. Lama recognised and declared sixty nine incarnations and enthroned twelve of them with the approval and recognition of the chinese authorities. The bar of 18 years has been lifted and young children can be ordained.
On the 19th day of the seventh month of the wood-ox year (6 july 1985) Chimed Rigdzin Rinpoche consecrated a great stupa in Serta valley, during which 20.000 monastic practitionners and ngakpas together with over a hundred incarnations and khenpos and 15.000 lay people gathered. The rite started at half past ten in the morning in which C. R. Lama invoked the lineage power of Guru Padmasambhava, Yeshe Tsogyal, Khyechung Lotsa, Nuden Dorje, Tulku Tsurlo, Apang Terton and Dudjom Jigdral Yeshe Dorje (at that time the head of the Nyingma school and one of his root gurus). After the invocation, an enormous rainbow appeared across Serta River  and the entire valley of Gorgon Tang and remained glimmering in the sky until half past four in the afternoon. While he was performing the consecration of the stupa, a translucent white ring encircled him and the stupa. Within the ring of light, three rainbow spheres appeared and it is reported that people saw many different things within these tigles. Most people reported that they saw five white vultures, embodiment of the five wisdom dakinis wheeling around the stupa as if dancing in flight. At the moment the five vultures appeared, Rinpoche threw a white scarf in the air and it remained floating above the stupa for twenty four hours. 


De nombreux récits remarquables et inspirants nous sont parvenus de la visite de Tchimé Rigdzin Rinpoché au Tibet. Ces miracles ne furent pas seulement attestés par un millier de tibétains mais aussi par les officiels chinois qui furent tellement décontenancés qu'un net changement d'attitude suivit son séjour. Avant cette visite, le gouvernement chinois ne permettait pas la reconnaissance d'incarnations ou l'ordination de jeunes gens de moins de dix-huit ans. Toutefois, au cours de sa visite, Tchimé Rigdzin Rinpoché reconnut et déclara soixante-neuf incarnations et en intrônisat douze avec l'approbation et la reconnaissance des autorités chinoises. La limite de dix-huit ans a été supprimée et des jeunes sous cet âge peuvent être ordonnés.
Le dix-neuvième jour de septième mois de l'année du boeuf de bois (6 juillet 1985), Tchimé Rigdzin Rinpoché consacra un grand stoupa à Serta, ce qui réunit vingt mille moines et ngagpas, plus d'une centaine d'incarnations et de khenpos, et quinze mille laïcs dans la plus grande vallée de Kham Serta Gorgon Thang. Le rituel commença à dix heures et demie du matin, et Tchimé Rigdzin Rinpoché invoqua le pouvoir de la lignée de Gourou Padmasambhava, Yéshé Tsogyel, Khyétchoung Lotsa, Nuden Dordjé, Toulkou Tsurlo, Apang Terteun et S. S. Dudjom Rinpotché (chef suprême de l'école Nyingma et l'un des Lamas racine de Tchimé Rigdzin Rinpoché). Après cette invocation, un énorme arc-en-ciel apparut dans le ciel, enjambant la vallée de Serta et toute la vallée de Gorgon Thang, et il resta à briller dans le ciel jusqu'à seize heures trente. Lorsqu'il effectua la consécration du Stoupa, un anneau de lumière blanche les encercla, lui et le Stoupa. Dans cet anneau de lumière, trois tiglés (sphères de lumière couleur arc-en-ciel) apparurent, et les gens virent de nombreuses choses différentes dans ces tiglés. La plupart disent qu'ils virent aussi cinq vautours blancs (forme des cinq Soeurs de Sagesse, les Yéshé Khandros) voler autour du Tcheuten comme si elles dansaient dans le ciel. Au moment où les cinq vautours apparurent, Tchimé Rigdzin Rinpoché envoya en l'air une kata (écharpe de soie blanche) qui resta en suspension au dessus du stoupa pendant vingt-quatre heures.

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