jeudi 21 février 2019

distinction between mind (sem) and rigpa -- distinction entre esprit (sem) et rigpa







In Dzogchen, mind is the root of saṃsāric existence and includes a tendency to cling to things as real; while pure awareness is the wisdom of settling evenly in accordance with intrinsic reality (dharmatā). What is more, this is not like the mere common view of the Middle Way; it is superior because it brings about a special kind of certainty through the reasoning that proves how the buddhas' insight into how things are is present as the perfect ground of ordinary beings' basic nature. On an ultimate level, both true existence and the absence of true existence are understood to be equal, and all theoretical posturing is therefore overcome in the face of ultimate reasoning. On the conventional level, too, this approach is superior because it incorporates the practice of viewing all phenomena as infinite purity.

Dans le dzogchen, l'esprit (sem) est la racine de l'existence samsarique et inclut une tendance à saisir les choses comme étant réelles, tandis que la pure conscience (rigpa) est la sagesse consistant à s'établir uniformément en adéquation avec la réalité instrinsèque (dharmata). De plus, c'est différent de la simple vue de la Voie du Milieu. Ca lui est supérieur car cela amène un type spécial de certitude par le raisonnement qui prouve comment la pénétration du Bouddha dans la telléité est présente en tant que base parfaite de la nature fondamentale des êtres ordinaires. A un niveau ultime, existence réelle et absence d'existence réelle sont toutes deux comprises comme égales et toute posture théorique est défaite face au raisonnement ultime. A un niveau conventionnel également, cette approche est supérieure car elle incorpore la pratique considérant à voir tous les phénomènes comme pureté infinie.

3eme Dodrupchen Jigmed Tenpa'i Nyima

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