dimanche 12 mai 2019

Along yanas -- Sur (le sentier) des yanas





The vajrayana journey is short and concentrated, but this does not mean that we bypass the hinayana and mahayana. We never really abandon the previous yanas, but we constantly go back and forth.We keep trying to understand ourselves by realizing the gentleness of shamatha, the wakefulness of vipashyana, the reasonableness of lojong, and the greater warriorship of the bodhisattva path. Beyond that, we have to be willing to surrender ourselves into the state of intoxication of vajrayana.But we cannot make ourselves intoxicated; it will only happen spontaneously. So working with the basic approaches of the three yanas takes place spontaneously and always.

Le voyage du vajrayana est court et concentré mais cela ne signifie pas que l'on court-circuite hinayana et mahayana. On n'abandonne jamais vraiment les yanas précédents mais on y fait constamment des allez-retours. On persiste à essayer de se comprendre soi-même en réalisant la bonté de shamata, la vivacité de vipashana, le caractère raisonnable de lojong et l'éminente bravoure de la voie du bodhisattva. Au-delà de ça, nous devons aspirer à nous abandonner dans l'état d'intoxication du vajrayana. Mais nous ne pouvons pas nous intoxiquer nous-mêmes, cela survient spontanément. Aussi le travail avec les approches basiques des trois yanas survient spontanément et continuellement.

Chogyam Trungpa  
The Tantric Path of Indestructible Wakefulness - Shambhala Publications

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