samedi 3 janvier 2015

The king that creates everything / Le roi qui crée tout

A practitioner of Dzogchen must realize precise presence in awareness. Until one truly recognizes the nature of mind and has learned to control its conceptual fabrications, explanations about presence and awareness will remain nothing more than ink on paper or matters for intellectual discussion.

In the Dzogchen Tantra called ‘Kunjyed Gyalpo’, it says:

'The Mind creates both Samsara and Nirvana,
So one needs to know this King that creates everything!'

When we say beings transmigrate through the illusory realm of samsara, it's really just our minds that are transmigrating. And when we speak of enlightenment, it's really just our clarified mind that realizes that state. Our mind is the basis of everything, and from that mind everything arises. Not recognizing that, we become the slave of illusions and distractions.

Enlightenment is mind as well; there is no dazzling light that comes shining in from outside to wake one up. If we can recognize that primordial intrinsic state and maintain the presence of that recognition without distraction, then all the impurities dissolve away. It is the stable pure presence of this decisive knowing that is called nirvana. This is the essence of the Path.

For this reason Padmasambhava said:

'The mind is the creator of Samsara and of Nirvana.
Outside of mind, neither the one nor the other exists.'


Understanding this, we make the decision to practice. We develop mindfulness and maintain a continuous presence of awareness that no longer becomes distracted. If we want to uproot samsara, we must pull out the root of conceptual mind. Acts of good karma may grant temporary benefit, but they are like pruning the leaves. Until we have pulled out the root, samsara will continue to grow new leaves. If the mind, ‘the king that creates everything’, is not present in its primordial state of naked awareness, then even if we apply the tantric visualizations of Generation and Completion, and recite many mantras, we are still not on the path to total liberation.

If one wants to conquer a country, one must subjugate the King. Thus, a mindfulness that allows one to remain in a stable state of present awareness is the essence of all Teachings and the root of all Paths.
The Mirror

~ Namkhai Norbu



Un pratiquant du dzogchen doit réaliser la présence exacte dans rigpa. Tant qu'on n'a pas réellement reconnu la nature de l'esprit et qu'on n'a pas appris à contrôler nos fabrications conceptuelles, les explications sur la présence et rigpa resteront juste de l'encre sur du papier ou des sujets pour les discussions intellectuelles. Dans le tantra Dzogchen nommé « Kunjyed Gyalpo », il est dit:

'L'esprit crée à la fois samsara et nirvana,

Aussi l'on doit connaître ce roi qui crée tout !'

Lorsque l'on dit que les êtres transmigrent à travers les royaumes illusoires du samsara, c'est juste notre esprit qui transmigre. Et lorsqu'on parle d'éveil, c'est juste notre esprit purifié qui réalise cet état. Notre esprit est la base de tout et c'est de cet esprit que tout apparaît. Si l'on ne reconnaît pas cela, nous devenons esclaves des illusions et des distractions.

L'éveil est également l'esprit. Il n'y a pas de lumière éblouissante qui va venir nous éclairer de l'extérieur pour nous éveiller. Si nous pouvons reconnaître cet état intrinsèque primordial et maintenir la présence de cette reconnaissance sans distraction, alors toutes les impuretés vont se dissoudre et disparaître. C'est la pure et stable présence de cette connaissance décisive qu'on appelle nirvana. Telle est l'essence de la voie. C'est pour cela que Padmasambhava a dit :

'L'esprit est le créateur du samsara et du nirvana.

Hors de l'esprit n'existe ni soi ni autre.'

En comprenant cela, nous prenons la décision de pratiquer. Nous développons la pleine conscience et maintenons une présence continue de rigpa qui n'est plus distraite. Si nous voulons déraciner le samsara, nous devons retirer la racine de l'esprit conceptuel. Les actes (produisant) du bon karma nous apporterons des bienfaits temporaires mais c'est comme élaguer les feuilles, le samsara continuera à développer de nouvelles feuilles. Si l'esprit, 'le roi qui crée tout' n'est pas présent dans son état primordial de rigpa nu, alors même si nous effectuons les visualisations tantriques de génération et perfection, si nous récitons de nombreux mantras, nous ne serons toujours pas sur la voie de la libération complète.

Si l'on veut conquérir un pays, on doit maîtriser le roi. Ainsi, une pleine conscience qui nous permet de demeurer dans un état stable de rigpa est l'essence de tous les enseignements et la racine de toutes les voies.

Namkhai Norbu




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