If one practices the incredibly rare and profound teaching of Dzogchen, nondual Dzogchen, with an intention like this: “I want Dzogchen, I want enlightenment. I’m going to get it in this life,” and there is a great deal of grasping, pushy, small-minded selfishness, how can there be any Dzogchen?
This is the very antithesis of the vast, unconditional openness of Dzogchen. This is how we stray from the true path and become wild practitioners and even become crazy. If self-clinging, self-cherishing, and clinging to the reality of things remains strong, how can there be any genuine Dzogchen, which is the true natural state of freedom, openness, and primordial perfection?
Si l'on pratique l'enseignement incroyablement rare et profond du Dzogchen, le Dzogchen non-duel, avec une intention du type: "Je veux le dzogchen, je veux l'éveil. Je vais obtenir cela dans cette vie!" et qu'il y a beaucoup de saisie, d'exigence, d'égoïsme étroit, comment pourrait-il y avoir le moindre Dzogchen?
C'est totalement en contradiction avec l'ouverture vaste et inconditionnelle du Dzogchen. C'est de cette manière que l'on s'écarte de la voie véritable et qu'on devient un pratiquant sauvage, voire même qu'on devient fou. Si la saisie à soi-même, l'amour de soi-même, et la saisie à la réalité des choses restent puissants, comment peut-il y avoir un quelconque Dzogchen authentique, qui n'est autre que l'état naturel véritable de liberté, ouverture et perfection primordiale?
Nyoshul Khenpo Jamyang Dorje
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