mercredi 2 août 2023

How to recognize -- Comment reconnaître









How to recognize the nature of mind? There are only three ways – a slow way, a medium or middling way, and a fast way. The slow way is meditation, simple silent sitting. When we sit the dualistic mind calms down and eventually the true nature of mind (rigpa) becomes evident naturally. The medium or middling way is compassion. In true selfless compassion the dualistic mind is quieted and rigpa is revealed clearly. Selfless compassion is reached by first awakening joy and then love. The fast way is devotion. In devotion the dualistic mind completely surrenders, joyfully and without reluctance, and rigpa, our ultimate nature, blazes forth effortlessly – utterly lucid and luminous. Devotion arises as a result of respect, admiration, trust and, most importantly, gratitude. Gratitude to the guru is where we must all start. The direct introduction from the Lama and the pointing out instructions rely on one or all of these three as the essential basis. However, devotion makes the direct introduction unnecessary. 


 Comment reconnaître la nature de l'esprit? Il y a seulement trois manières de faire: une lente, une moyenne et une rapide. 
La lente est la méditation, la simple assise en silence. Lorsque nous sommes assis [en méditation], l'esprit dualiste se calme et il se peut que la vraie nature de l'esprit (rigpa) se révèle naturellement. 
La méthode intermédiaire est la compassion. Dans la véritable compassion sans ego, l'esprit est calmé et rigpa se révèle clairement. On parvient à la compassion sans ego en développant d'abord la joie puis l'amour. 
La méthode rapide est la dévotion. Grâce à la dévotion, l'esprit dualiste disparaît complètement, avec joie et sans réticence et rigpa, notre nature ultime, peut alors briller sans effort, totalement limpide et lumineux. La dévotion se développe comme résultat du respect, de l'admiration, de la confiance et, le plus important, de la gratitude. La gratitude envers le maître est ce par où nous devons tous commencer. L'introduction directe du Lama et les instructions de présentation se basent essentiellement sur l'une ou l'ensemble de ces trois méthodes. Toutefois la dévotion rend la présentation directe superflue.



  Dudjom Jigdral Yeshe Dorje

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