mardi 24 octobre 2023

Is everything mind ? -- Est-ce que tout est esprit?











Is everything mind?

Yes, everything is mind. The five sensory experiences, all thoughts and emotions, the entirety of our physical and mental world—it is all mind.
At this time we are not investigating where physical objects come from, but rather we are looking at the perception of those objects, how we experience them, and also at thoughts and emotions. We are taking the close and quick approach in order to discover the true nature of all experience. The true nature of all experience is mind. 
This is not something you are obliged to believe; it is something to find out for yourself. Look into the matter, and as long as you have doubt, keep looking. If you want to increase your stability in Dzogchen meditation, developing certain knowledge and clear recognition that everything is mind is very important, so by all means keep up this inquiring practice until you are certain. Once you are certain that everything is mind, the Dzogchen teachings say that you should ask, “Where is my mind now?” At that moment look directly at your mind. When you look at your mind and do not find any location at all, you have arrived at the true nature.
Then you abide in the true nature state you just discovered. Sometimes in the Dzogchen teachings this is called “meditating on the state with no conceptions.” It is also called “no mind.”


Est-ce que tout est esprit?

Oui, tout est esprit. Les cinq expériences sensorielles, toutes les pensées et les émotions, notre monde physique et mental en totalité, tout est esprit.
A ce stade, on ne recherche pas d'où proviennent les objets physiques mais on observe plutôt la perception de ces objets, comment on en fait l'expérience, et de même pour les pensées et les émotions. On utilise la démarche rapprochée et rapide afin de découvrir la vraie nature de toute expérience. La vraie nature de toute expérience est l'esprit. 
On n'est pas obligé de croire en cela; c'est quelque chose qu'il faut découvrir par soi-même. Recherche dans l'événement et tant que tu as des doutes, continue à investiguer. Pour accroître la stabilité de la médiation dzogchen, il est très important de développer une certaine sagesse et la claire reconnaissance que tout est esprit aussi par tous les moyens, continue cette pratique d'enquête jusqu'à atteindre la certitude. Une fois certain que tout est esprit, les enseignements dzogchen expliquent qu'il faut se demander: "Où est mon esprit maintenant?" A cet instant, regarde directement ton esprit. Lorsque tu regardes ton esprit et que tu ne (lui) trouves aucune localisation, tu es arrivé à la vraie nature. Alors demeure dans l'état de vraie nature que tu viens de découvrir. Dans les enseignements dzogchen, on appelle parfois cela "méditer dans l'état sans concept." C'est aussi appelé "non esprit."


Khenchen Palden Sherab and Khenpo Tsewang Dongyal

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